Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, Wydział Administracji i Bezpieczeństwa Narodowego, Akademickie Centrum Badań Euroregionlanych, Pracownia Mniejszości Narodowych i Pracownia Etnopedagogiki zaprasza nauczycieli do udziału w projekcie finansowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej pt.: Romowie w obliczu integracji - od stereotypów i uprzedzeń do poszanowania i tolerancji.
Termin: Październik 2020r.
Zgłoszenia i zapisy: borlowska@ajp.edu.pl lub krzyzanowskipiotr2@gmail.com
Diagnoza problemu
W Polsce mieszkają cztery zasadnicze grupy Romów, które różnią się od siebie pochodzeniem, językiem, stopniem przywiązania do tradycji, a także stopniem zamożności. Na Ziemi Lubuskiej w największym stopniu reprezentowana jest grupa o silnych tradycjach koczowniczych określana jako Polska Roma. W wyniku przymusowej akcji osiedleńczej społeczności romskiej w czasach PRL, Gorzów Wielkopolski stał się największym skupiskiem Romów na Ziemi Lubuskiej. Mimo już wieloletniego sąsiedztwa Romów ze społecznością większościową, wiedza na temat społeczności romskiej jest wciąż powierzchowna , oparta na uprzedzeniach, mitach i stereotypach, nacechowanych wielością negatywnych treści. Niechęć do Romów od lat ilustrują wyniki badań opinii społecznej, które jednocześnie wskazują , że Romowie znajdują się na czele zbiorowości o najwyższym wskaźniku negatywnej oceny. Charakterystyczna jest niechęć do społeczności romskiej jako stojącej niżej w hierarchii społecznej i tolerowanej jedynie na zasadzie folkloru. Z powodu negatywnego stygmatyzowania, Romowie są grupą etniczną narażoną na dyskryminację i nietolerancję.
Szczególne zadanie niwelowania wzajemnych uprzedzeń i stereotypów ciąży na nauczycielach jako wychowawcach młodego pokolenia. Brak elementarnej wiedzy na temat społeczności romskiej wśród nauczycieli jest istotną przeszkodą w budowaniu pozytywnych relacji i wykazania zrozumienia dla odmienności kultury Romów. Zjawisko to w znaczny sposób stwarza bariery we wzajemnych relacjach i utrudnia proces integracji Romów
Cele projektu:
- nabycie kompetencji do niwelowania stereotypów i uprzedzeń wobec Romów,
- nabycie kompetencji umożliwiających pracę w środowisku wielokulturowym,
- nabycie kompetencji umożliwiających pracę z dzieckiem romskim oraz kontakt z jego rodzicami i opiekunami.
W realizację projektu są zaangażowani przedstawiciele gorzowskich Romów związanych z działalnością Stowarzyszenia Twórców i Przyjaciół Kultury Cygańskiej im. Papuszy.
Uczestnicy otrzymają literaturę i niezbędne materiały i certyfikat udziału w warsztatach.
Liczba miejsc ograniczona.
Zgłoszenia i zapisy: borlowska@ajp.edu.pl lub krzyzanowskipiotr2@gmail.com