Przegląd literackich fascynacji – podsumowanie akcji czytelniczej IV Interaktywna Mapa Literackich Wspólnot 

Przegląd literackich fascynacji – podsumowanie akcji czytelniczej IV Interaktywna Mapa Literackich Wspólnot 

Biblioteka Pedagogiczna w Gorzowie Wielkopolskim po raz czwarty zaprosiła uczniów i bibliotekarzy do wspólnej akcji czytelniczej. W trwającym od 8 do 15 maja XX Ogólnopolskim Tygodniu Bibliotek tworzyliśmy IV INTERAKTYWNĄ MAPĘ LITERACKICH WSPÓLNOT. 

To działanie, co roku przynosi inne efekty. W ubiegłych latach bibliotekarze szkolni – zmuszeni wydarzeniami zewnętrznymi do szukania aktywności online – bardzo chętnie włączyli się do zabawy. Nowością tegorocznej edycji poza zgłoszonymi placówkami, byli pojedynczy czytelnicy, którzy zgłaszali swoje propozycje do naszej biblioteki.  

Podobnie, jak w poprzednich latach, zachwyciła nas wielostronność czytelniczych fascynacji naszych odbiorców. Różnorodność i wspólnota jako motyw przewodni czytanych książek, okazały się nie lada wyzwaniem. Pojawiły się książki z zaimkami w tytule – tu literatura nie miała żadnych granic czasu ani miejsca akcji. Obok “NASZEJ mamy czarodziejki” – książki napisanej przez Joannę Papuzińską w latach 80-tych XX wieku, dla wielu pokoleń czytelniczych książki kultowej – pojawiła się pozycja wydana rok temu przez Justynę Bednarek “NASZA niegrzeczna mama”. Tytuły z kanonu lektur szkolnych sąsiadowały z książkami, które świadczą o samodzielnych wyborach czytelniczych młodych ludzi, takie perełki i odkrycia cieszą najbardziej! W akcję zaangażowały się zarówno szkoły podstawowe, jak i ponadpodstawowe, a więc zakres wiekowy odbiorców był bardzo szeroki. Znakiem czasów jest spostrzeżenie, że młodzieży ciężko jest wybrać książkę kultową. Być może to pojęcie jest dla nich zbyt abstrakcyjne, a być może w setkach wydawanych rocznie tytułów trudno znaleźć takie, które mówią głosem całego pokolenia. Wyraźnie zaznacza się natomiast optymistyczny trend mówiący o tym, że coraz częściej szukamy w książkach nie tylko szacunku do siebie i innych ludzi, ale także do wszystkich istot żyjących, w tym roślin i zwierząt i ta świadomość ekologiczna obecna jest już u najmłodszych czytelników. W obrębie literatury dziecięcej znalazły się tytuły, które mówią o różnorodności, wielokulturowości oraz tolerancji (m. in. Książki dla najmłodszych angielskiej pisarki Julii Donaldson). Wartości o których mowa, zaszczepione na początku drogi czytelniczej, dadzą owoce w postaci śmiałych, samodzielnie myślących czytelników.  

Zachęcamy do oglądania, podglądania, czytania, zastanawiania się nad opisywanymi propozycjami. Wyzwanie podjęło 10 placówek oświatowych, łącznie wpisaliśmy 50 tytułów książek, a mapę w dniach Tygodnia Bibliotek otworzono prawie 200 razy. Od 4 lat niepobitym mistrzem literackich wyzwań jest SP nr 15 w Gorzowie Wielkopolskim i dla nich należą się szczególne podziękowania.  

Dziękujemy koordynatorom szkolnym za zaangażowanie, gratulujemy wszystkim uczestnikom i zapraszamy do podróżowania myszką po mapie: 

Link do mapy 

Załączniki: 

  • Zaświadczenia dla koordynatorów akcji [pobierz]
  • Zaświadczenie dla placówki edukacyjnej [pobierz]

Koordynator akcji: Monika Żołędziejewska

Aktualności

KOMUNIKAT

Wojewódzki Ośrodek Metodyczny oraz Biblioteka Pedagogiczna WOM-u informuje, że w dniu 2 maja 2024 r. instytucja będzie nieczynna.

Zmiana terminu otwartej lekcji geografii

Informujemy, że otwarta lekcja geografii, którą przeprowadzi Lucyna Janicka – doradczyni metodyczna do spraw edukacji geografii, odbędzie się 15 maja br. w godz. 9:35-10:20 w

Więcej informacji