LEKTUROTEKA, CZYLI CYFROWE ZASOBY DO PRACY Z LEKTURAMI

LEKTUROTEKA, CZYLI CYFROWE ZASOBY DO PRACY Z LEKTURAMI

Rok 2020 wymusił zmianę działania i myślenia o edukacji, również edukacji czytelniczej. Nowoczesne  aplikacji dały możliwość uatrakcyjnienia różnorodnych form pracy z uczniem. Jedną z nich jest Wakelet, którą wykorzystałyśmy w Bibliotece Pedagogicznej WOM do tworzenia cyfrowych kolekcji pomocnych w pracy z lekturami.

Wspieranie nauczycieli oraz promowanie nowoczesnego warsztatu pracy środowiska edukacyjnego należy do statutowych działań Biblioteki Pedagogicznej Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wlkp. Wychodząc naprzeciw potrzebom nauczycieli pracujących zdalnie, zaproponowałyśmy działanie wspierające edukację czytelniczą. Naszym pomysłem na zorganizowanie ciekawych zajęć z zakresu wspomagania czytelnictwa, było stworzenie autorskich materiałów przygotowanych do wybranych lektur. W ten sposób powstała kolekcja LEKTUROTEKA, udostępniona online w aplikacji Wakelet.

Lekturoteka to działania adresowane do nauczycieli szkół podstawowych, którzy poszukują nowych form pracy z książką. Wykorzystujemy programy i aplikacje z zakresu TIK (Genially czy Learning Apps), proponujemy przyswajanie nowych treści oraz utrwalanie wiadomości w nowoczesny i przyjazny uczniom sposób (np. poprzez mapy myśli, sketchnotki czy diagramy).

Obecnie w skład Lekturoteki wchodzi 12 lektur dla klas 1-8 szkoły podstawowej zarówno tych obowiązkowych jak i nieobowiązkowych:

– Pamiętnik Blumki Iwona Chmielewska

– Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą Agnieszka Frączek

– Asiunia Joanna Papuzińska

– Cukierku, ty łobuzie! Waldemar Cichoń

– Tajemniczy ogród Frances Hodgson Burnett

– Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?  Leszek Kołakowski

– Karolcia Maria Kruger

– Plastusiowy pamiętnik Maria Kownacka

– Mitologia

– Kapelusz Pani Wrony Danuta Parlak

– Drzewo do samego nieba Maria Terlikowska

– Zaczarowana zagroda Alina i Czesław Centkiewiczowie

Wakelet – wszystko w jednym miejscu

Ile czasu w sieci poświęca nauczyciel w poszukiwaniu interesujących go materiałów? Na pewno niemało, bowiem w przestrzeni internetowej znajduje się mnóstwo różnorodnych zasobów edukacyjnych. Trzeba wykazać się wytrwałością, by przebić się przez gąszcz informacji, a następnie ocenić ich jakość i przydatność. Dlatego niebywałym ułatwieniem są aplikacje typu Waleket pomocne w ich porządkowaniu i zbieraniu. Wakelet to bezpłatne i ciągle rozwijające się narzędzie. Na platformie mamy możliwość tworzenia kolekcji cyfrowych zasobów. To rodzaj repozytorium, w którym udostępniamy nauczycielom pliki PDF, filmy, zdjęcia, linki z gotowymi różnorodnymi aktywnościami przygotowanymi na podstawie lektur szkolnych.

W tworzeniu materiałów korzystamy z programów i aplikacji, takimi jak: Canva, LearningApps, Trimigo czy – najbardziej popularna – Genially. Dzięki nim w atrakcyjniejszej formie możliwe jest kształtowanie i wzmacnianie wielu umiejętności uczniów od szeregowania, porządkowania i przetwarzania informacji, przez kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego, aż po rozwijanie myślenia twórczego. Wszystkie te skomplikowane czynności umysłowe są wprowadzane w formie zabawy, możliwe do zastosowania dla każdego ucznia w pracy indywidualnej lub też do organizowania pracy zespołowej.

Zaletą aplikacji pomagającej szczególnie uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest możliwość korzystania z lektora tzn. Czytnika Immersyjnego do odczytywania zamieszczonych w kolekcjach tekstów (ikonka książki z głośnikiem). Pozwala on na odsłuchanie zapisanego tekstu, edycję wielkości czcionki, interlinii, tła a także podział słów na sylaby, zaznaczenie wybranych części mowy, włączenie słowniczka obrazkowego. To nie koniec korzyści Waleketa, posiada on zdolność tłumaczenia tekstu na inne języki, która sprawia, że z tekstów mogą korzystać np. uczniowie innych narodowości.

Między liczbami

Podsumowanie liczbowe przedstawia się następująco:

Czas trwania: październik – styczeń 2020 roku;
Liczba kolekcji –  12  (lektury z kanonu szkoły podstawowej)
Liczba wszystkich aktywności w obrębie zbioru – 156, w tym:

  • karty pracy do uzupełnienia (pliki PDF) – 83
  • sketchnotki, czyli wizualne karty pracy – 24
  • materiały źródłowe (strony zewnętrzne, biografie, teksty lektur, audiobooki, wirtualne słowniki) – 17
  • materiały przygotowane w aplikacji Genial.ly – 6    
  • materiały przygotowane w aplikacji Learning Apps – 10
  • materiały przygotowane w aplikacji Trimigo – 2
  • krzyżówki, układanki, wykreślanki – 14

Przez 4 miesiąc odnotowaliśmy łącznie 9605 wejść do Lekturoteki, a profil biblioteki na platformie polubiły i systematycznie obserwuje prawie 50 osób.

Lekturoteka rozwija się dynamicznie, dzięki obecności w social mediach. W udostępnianiu i promowaniu materiałów przygotowanych przez pracowników biblioteki wykorzystujemy profil Facebookowy Biblioteki Pedagogicznej, grupy Facebookowe, Instagram oraz Pinterest. Zastosowanie różnych kanałów informacyjnych sprzyja docieraniu do szerokiego grona odbiorców, a także (co dla nas jest niezmiernie istotne) pozwala na otrzymanie informacji zwrotnej.

Wnioski i rekomendacje na przyszłość

Szukanie nowych rozwiązań z zakresu TIK oraz atrakcyjnych form prezentowania wiedzy i kształtowania umiejętności uczniów owocuje zwiększonym zainteresowaniem wśród osób obserwujących nasz profil, a także wzrostem pobieranych aktywności. To świetny motywator do dalszej pracy.

Z informacji napływających od nauczycieli wiemy, że nasze aktywności podobają się zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Sprawdzają się jako sposób aktywowania uczniów w czasie edukacji zdalnej i szkolnej np. z wykorzystaniem tablicy interaktywnej w klasie.

Nowa rzeczywistość to wyzwanie i szansa na szukanie kreatywnych, niestandardowych  rozwiązań, szansa na zmianę myślenia i aktywne działanie, do którego zachęcamy innych. To możliwość czerpania inspiracji, ale także pokazywania nowych dróg rozwoju. Żyjemy w ciekawych czasach!

Materiały  w aplikacji Wakelet przygotowały i opracowały:
Eliza Paternowska, Magdalena Płatonow, Monika Żołędziejewska.
Działania promocyjne (social media): Anna Giniewska.

Aktualności

Czas życzeń

Spotkanie wigilijne w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym w Gorzowie. Czas miłych słów, życzeń, uśmiechów. Jednak w tym roku to również okazja do refleksji, że godzin i

ZAKOŃCZENIE KURSÓW JĘZYKA POLSKIEGO

18 grudnia zakończyła się kolejna edycja kursów języka polskiego, organizowanych przez nasz Ośrodek, a dedykowanych obywatelom Ukrainy. W trzech grupach, na różnym poziomie zaawansowania, uczyło

Więcej informacji