Poradnik MEN
Intencją autorów poradnika było stworzenie opracowania zawierającego pakiet zadań rekomendowanych do zrealizowania w szkole, a w kwestiach szczegółowych odsyłającego do rozwiązań, materiałów szkoleniowych, dokumentów i multimediów edukacyjnych. Materiały te pozwalają nauczycielom i dyrektorom szkół podnieść swoje kompetencje w zakresie zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, w tym w cyberprzestrzeni, a także usystematyzować już posiadaną wiedzę.
Poradnik składa się z 3 części poświęconych różnym aspektom bezpieczeństwa. Kolejne rozdziały dotyczą: bezpieczeństwa fizycznego w szkole, bezpieczeństwa cyfrowego oraz bezpieczeństwa technicznego sieci i sprzętu IT.
Oprócz omówienia problematyki bezpieczeństwa poradnik zawiera także opis usług bezpieczeństwa oferowanych w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE). Jest to program publicznej sieci telekomunikacyjnej, która zapewnia szkołom dostęp do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego internetu.
Ważną częścią publikacji jest słownik pojęć, który ułatwi jego odbiorcom rozumienie terminologii, zwłaszcza cyfrowej. Autorzy rekomendują przydatne linki kierujące do instytucji wspierających cyberbezpieczeństwo oraz polecają dobre praktyki szkół i organizacji pozarządowych. Podmioty te wypracowały model działania, który przyczynił się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w szkole i poza nią.
Poradnik został opracowany w Ministerstwie Edukacji Narodowej we współpracy z organizacjami pozarządowymi, innymi resortami i instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo, w tym Ministerstwem Cyfryzacji, Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, Naukową i Akademicką Siecią Komputerową – Państwowym Instytutem Badawczym oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.
Bezpieczeństwo w szkole
Bezpieczeństwo w szkole jest pojęciem szerokim. Obejmuje wiele obszarów, w tym: stan techniczny budynków szkoły i jej otoczenia, wewnątrzszkolne przepisy i ich znajomość wśród nauczycieli, uczniów i rodziców, klimat społeczny, a także różnorodne programy i zajęcia adresowane do poszczególnych grup szkolnej społeczności. Ważne jest identyfikowanie zarówno zagrożeń, jak i zasobów umożliwiających prowadzenie efektywnych działań dydaktycznych, wychowawczych i profilaktycznych.
Proponowane w publikacji działania opiekuńcze, wychowawcze i profilaktyczne mogą mieć charakter prewencyjny. Są również odpowiedzią na obowiązki szkoły, m.in. w zakresie upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, które nakłada na szkoły Ustawa Prawo oświatowe.
Materiały
Źródło: MEN