Literackie podróżowanie i książek czytanie – podsumowanie akcji czytelniczej Interaktywna Mapa Literackich Podróży

Literackie podróżowanie i książek czytanie – podsumowanie akcji czytelniczej Interaktywna Mapa Literackich Podróży

Już po raz trzeci w Ogólnopolskim Tygodniu Bibliotek Biblioteka Pedagogiczna w Gorzowie Wielkopolskim zaprosiła uczniów i nauczycieli do wspólnej aktywności czytelniczej. Od 8 do 15 maja tworzyliśmy INTERAKTYWNĄ MAPĘ LITERACKICH PODRÓŻY.

Zadaniem uczniów i bibliotekarzy było proponowanie książek, w których tematem przewodnim lub tylko wątkiem były właśnie podróże, podróżowanie, przemieszczanie się – rozumiane w bardzo szerokim kontekście. Na stronie Biblioteki Pedagogicznej zbieraliśmy wszystkie zaproponowane przez Was punkty i umieszczaliśmy je na interaktywnej mapie. W tym roku – podobnie jak w poprzednich latach – literackie poszukiwania nie zawiodły – spośród 126 zgłoszeń powstało 117 znaczników miejsca, a to oznacza 117 podanych lektur.

Podróżowaliśmy bardzo różnie, we wszystkich możliwych – i niemożliwych – kierunkach. Najmłodsi uczestnicy (uczniowie klas I-III) zaczynali swoje literackie podróżowanie od lektur – zwiedzali kraje dalekiej północy z małżeństwem Centkiewiczów, jeździli pociągiem po Europie z psem Lampo lub poznawali Afrykę z podróżnikiem Kazimierzem Nowakiem. Starsi uczniowie sięgali po znane powieści i szukali w nich wątków podróży. Przywoływali takie tytuły jak „Ferdydurke”, „Lalka”, „Krzyżacy” czy „Hobbit, czyli tam i z powrotem”. Pojawiły się nawiązania do licznych podróży  Aleksandra Doby, tu miedzy innymi książki: ”Ocean to pikuś” czy „Doba na oceanie”. Jako, że jak wiadomo w literackich podróżach czas jest relatywny – to mogliśmy być świadkami odkrywczych podróży Karola Darwina, ale także poznawać współczesny świat oczami małej reporterki. Nie zapominamy o klasykach książki podróżniczej – Arkadym Fiedlerze czy Alfredzie Szklarskim. Podróże to nie tylko przemieszczanie się z miejsca na miejsce, ale także wyprawy, które pozwalają nam poznać lepiej siebie i innych. W tym kontekście pojawiły się książki o przygodach Małego Księcia, czy też prowadząca do zmiany zachowania głównego bohatera „Opowieść wigilijna”.

Wyzwanie podjęło 30 placówek oświatowych. Spośród nich najbardziej aktywne były trzy szkolne biblioteki:

SP nr 15 w Gorzowie Wielkopolskim (propozycje książek – 54 tytuły)

SP nr 16 w Gorzowie Wielkopolskim ( propozycje książek – 30 tytułów)

SP w Biesalu (propozycje książek – 15 tytułów)

Po tak owocnych poszukiwaniach w mikro- i makrokosmosie literackich odniesień czujemy się wytrawnymi podróżnikami. Gratulujemy wszystkim uczestnikom i zapraszamy do podróżowania myszką po mapie:

Link do mapy: https://www.google.pl/maps/@0.1402222,-142.1009655,3z/data=!4m2!6m1!1s18dFJYGfYdzyWJw7t3iXTqMq3OxwAsfNj?hl=pl

Załączniki:

  • Zaświadczenia dla koordynatorów akcji [pobierz]
  • Zaświadczenie dla placówki edukacyjnej [pobierz]

 

Koordynator akcji: Monika Żołędziejewska

Aktualności

Czas życzeń

Spotkanie wigilijne w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym w Gorzowie. Czas miłych słów, życzeń, uśmiechów. Jednak w tym roku to również okazja do refleksji, że godzin i

ZAKOŃCZENIE KURSÓW JĘZYKA POLSKIEGO

18 grudnia zakończyła się kolejna edycja kursów języka polskiego, organizowanych przez nasz Ośrodek, a dedykowanych obywatelom Ukrainy. W trzech grupach, na różnym poziomie zaawansowania, uczyło

Więcej informacji