GLOBALNA STREFA ZACZYTANIA. PODSUMOWANIE II MIĘDZYNARODOWEJ EDYCJI VI OGÓLNOPOLSKIEJ AKCJI BICIA REKORDU W CZYTANIU NA PRZERWIE

GLOBALNA STREFA ZACZYTANIA. PODSUMOWANIE II MIĘDZYNARODOWEJ EDYCJI VI OGÓLNOPOLSKIEJ AKCJI BICIA REKORDU W CZYTANIU NA PRZERWIE

Czy wiecie, że rekord w układaniu kostki Rubika 3x3x3 wynosi obecnie 3,47 sekundy? Na pewno znacie inne ciekawe rekordy, a może sami jesteście posiadaczami jakiegoś ciekawego rekordu sportowego lub matematycznego? Jedno jest pewne w październiku 2021 r. aż 1867 placówek z Polski i świata biło rekord w czytaniu na przerwie. Wydarzenie to odbyło się w ramach II Międzynarodowej edycji VI Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w czytaniu na przerwie “Przerwa na czytanie”, organizowanej przez Bibliotekę Pedagogiczną Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wlkp.

Podsumowując, do akcji zgłosiło się aż 2110 instytucji, prawie tysiąc więcej niż w zeszłym roku. Ostatecznie akcja odbyła się w 1867 placówkach z Polski i 15 innych państw. Czytano w każdym zakątku Polski. Okazało się, że czytanie stanowi element łączący narody. Rekord bili również uczniowie w 4 szkołach we Francji, Irlandii i na Litwie, 3 szkołach w Belgii, USA i na Ukrainie oraz w 2 szkołach w Grecji i Szkocji. Przerwa odbyła się też w Czechach, Egipcie, Austrii, Rumunii, Niemczech, Serbii i Turcji. Niektóre szkoły pobiły swój zeszłoroczny rekord wewnątrzszkolny! Brawo!!! Podobnie jak w zeszłym roku najwięcej osób czytało w SP nr 14 w Bydgoszczy, a za granicą Szkoła Polska przy Ambasadzie RP w Dublinie. Liczby w naszej akcji są ważne, ale dopiero wkład wszystkich doprowadził do obecnego rekordu, dlatego chcemy podkreślić, że z każdego czytającego ucznia jesteśmy niezmiernie dumni i wdzięczni za każdego wspierającego nauczyciela!

Oficjalnie ogłaszamy, że został ustanowiony NOWY REKORD w liczbie osób czytających na przerwie i wyniósł on 377 TYSIĘCY 586 OSÓB!

Wszystkim uczestnikom, koordynatorom i innym zaangażowanym osobom bardzo dziękujemy! Dla placówek oświatowych biorących udział w akcji przygotowaliśmy w dwóch wersjach językowych (j. polski i angielski) dyplomy, dla koordynatorów zaświadczenia, zaś dla uczestników (np. uczniów, klas, SU, kółek bibliotecznych) podziękowania do samodzielnego wypełnienia.
Pakiet dokumentów będzie do Państwa w najbliższych dniach wysłany mailowo. Chętni będą go również mogli pobrać z naszej strony internetowej na stronie Biblioteki Pedagogicznej WOM w Gorzowie Wlkp.

CEL ZOSTAŁ OSIĄGNIĘTY

Wśród nadesłanych sprawozdań często koordynatorzy zwracali uwagę, że akcja została wysoko oceniona w oczach nauczycieli i uczniów. W wielu szkołach okazała się ona dużym sukcesem i często przerosła oczekiwania organizatorów. W ich opinii Przerwa na czytanie wspaniale promuje czytelnictwo, integruje całą społeczność, zwłaszcza po nauczaniu zdalnym. Nauczyciele zwrócili uwagę, że “zainteresowanie książką spada, dlatego odwołanie się do wspólnotowości oraz do obrazu dziecka czy osoby dorosłej z radością czytającej może być dobrą metodą oddziaływania na młodego człowieka”.
Jej zalety doceniły szkoły polonijne, które pisały, że jest to “niesamowita inicjatywa, szczególnie na obczyźnie, gdzie bardzo ważnym elementem jest podtrzymywanie kontaktu z językiem polskim”.

KSIĄŻKA WYSZŁA DO UCZNIA I Z NIM ZOSTAŁA

W niektórych szkołach została wypożyczona rekordowa liczba książek, czasem był to wzrost wypożyczeń o 250%, a w niektórych nawet o 500%! Na półkach w bibliotekach zostały tylko puste miejsca po książkach. Według koordynatorów akcja miała wpływ na częstotliwość odwiedzin w bibliotece, do której masowo przychodzili nawet ci uczniowie, którzy nie są jej częstymi gośćmi. Z kolei ci co wypożyczyli wracali po kolejne egzemplarze. Powstawały mobilne, szybkie punkty wypożyczeń, które często wspomagał Samorząd Uczniowski. Efektem akcji będzie np. zrobienie na korytarzu szkolnym półki z “książkami z second handu”, powstanie klubu czytelniczego, stworzenie miejsca, gdzie codziennie uczniowie będą mogli czytać książki. Szkoły deklarowały organizowanie własnych comiesięcznych przerw.
Akcja odbyła się również w formie zdalnej np. na platformie Teams, dla klas obecnych na kwarantannie.

A MOŻEMY NIE ODDAWAĆ TYCH KSIĄŻEK?”

Jak Przerwę na czytanie ocenili sami uczniowie? Cieszy nas, że akcja została przyjęta przez nich bardzo dobrze. Mieli oni “frajdę z czytania w nietypowych miejscach”, zaś książki polecone przez rówieśnika okazały się najlepszą recenzją. Pytali o możliwość wypożyczania książek, które czytali na przerwie “bo jestem strasznie ciekawy, co będzie dalej”, stwierdzali, że książki “wcale nie są takie złe”.
Powstawały tematyczne STREFY CZYTANIA dla młodszych i starszych. Ich oryginalne udekorowanie sprawiało, że uczniowie mogli poczuć się jak bohaterowie książek np. ze świata Fantazy, Horroru, Baśni i bajek. Na szkolnych korytarzach spacerowali, rozmawiali np. Panna Młoda z “Wesela” z Harrym Potterem, Królowa z Narnii z tatą z “Taty” Whartona, Behemot z “Mistrza i Małgorzaty” z Rusałką z “Atramentowej śmierci”. Pojawiali się też uczniowie w bajkowych przebraniach lub z literackimi rekwizytami. Motorem napędowym dla uczniów była informacja o biciu rekordu. Nastała szkolna moda na czytanie, okazało się, że dzieciom tak się spodobała akcja, że codziennie przynosili sobie do szkoły książkę do czytania.

WASZE POMYSŁY I PUBLIKACJA

Ilość, różnorodność i bogactwo Państwa pomysłów na urozmaicenie Przerwy na czytanie zainspirowała nas do ich zebrania i stworzenia publikacji z dobrymi praktykami na czytanie w szkole. Jesteśmy przekonani, że taka publikacja będzie nieocenioną pomocą dla innych nauczycieli. Dlatego zapraszamy wszystkie chętne osoby do wypełnienia formularzaDOBRE POMYSŁY NA ZACZYTANIE W SZKOLE i podzielenia się swoją dobrą praktyką, która się sprawdziła, zachęciła lub zaintrygowała uczniów.
Formularz wyślemy do Państwa w osobnej wiadomości e-mailowej. .

Akcja była realizowana w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”.

Honorowy patronat nad akcją objęli: Lubuski Kurator Oświaty – Ewa Rawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.
Patronat medialny sprawowali: IBBY Polska, portal SBP.pl, Biblioteki Szkolne Online, Serwis Elektroniczna Biblioteka Pedagogiczna SBP.

Liczba placówek biorących udział w akcji (alfabetycznie wg województw i ze świata):

  1. małopolskie – 255
  2. dolnośląskie – 172
  3. lubelskie – 159
  4. lubuskie – 141
  5. pomorskie – 137
  6. podkarpackie – 132
  7. śląskie – 129
  8. mazowieckie – 116
  9. świętokrzyskie – 104
  10. kujawsko-pomorskie -103
  11. wielkopolskie – 101
  12. zachodniopomorskie – 78
  13. łódzkie – 68
  14. opolskie – 62
  15. warmińsko-mazurskie – 46
  16. podlaskie – 40

ŚWIAT – 24

Który raz biorę udział w akcji?

1 raz – 1086 placówek

2 raz – 521 placówek

3 raz – 147 placówek

4 raz – 83 placówki

5 raz – 16 placówek

6 raz – 14 placówek

LISTA PLACÓWEK II MIĘDZYNARODOWEJ “PRZERWY NA CZYTANIE” [pobierz]

MAPA UCZESTNIKÓW II MIĘDZYNARODOWEJ “PRZERWY NA CZYTANIE”

PAKIET DOKUMENTÓW [pobierz]

  1. DYPLOM DLA SZKOŁY
    (wersja w języku polskim i angielskim) 
  2. ZAŚWIADCZENIE DLA KOORDYNATORA
    (wersja w języku polskim i angielskim) 
  3. PODZIĘKOWANIE DLA UCZNIA/UCZNIÓW/UCZESTNIKÓW
    (wersja w języku polskim i angielskim) 

Koordynator akcji:

Anna Giniewska
Biblioteka Pedagogiczna
Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim
e-mail: przerwanaczytanie@gmail.com

Aktualności

Pomagaj(ka) i weź udział w konkursie

Ósmoklasistów, uczniów szkół ponadpodstawowych oraz nauczycieli z całego województwa lubuskiego zapraszamy do włączenia się w akcję mądrego empatycznego pomagania w ramach pilotażowego programu realizowanego przez

Więcej informacji