szukanie zaawansowane
  strona główna
strona główna
mapa serwisu
mapa serwisu
napisz do nas
napisz do nas
 
www.lubuskie.pl
Strona
główna
O nas Doradztwo
metodyczne
Oferta szkoleń Wspomaganie szkół Sieci współpracy Realizacja
szkoleń
Informacja pedagogiczna Biblioteka
Pedagogiczna
BIP Kontakt
(i)

Jeżeli chcesz
otrzymywać informacje
o nowych szkoleniach
w ofercie naszego Ośrodka
podaj swój adres e-mail.

Kalendarium wydarzeń

« maj 2019 »
NdzPnWtŚrCzwPtSo
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Dwujęzyczne Dzieci

Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wlkp. we współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli z Łodzi jest partnerem ogólnopolskiego Programu Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci”, dzięki któremu dzieci od najmłodszych lat poznają język angielski w żłobku, przedszkolu, szkole i domu. Co więcej, w tę fascynującą podróż odkrywania nowego języka udają się razem ze swoimi opiekunami, nawet jeśli Ci nie znają języka angielskiego!

KWALIFIKACJE

Zmieniona podstawa programowa wychowania przedszkolnego wprowadza obowiązkowe przygotowanie dziecka do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. Od 1 września 2015 r. dotyczy to wszystkich pięciolatków. W roku szkolnym 2017/2018 obowiązkiem nauki języka obcego objęte zostaną wszystkie przedszkolaki.

Nauczyciele prowadzący naukę języka obcego w przedszkolu docelowo będą musieli posiadać:

  • kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach,
  • odpowiedni poziom znajomości języka obcego określony w rozporządzeniu,
  •  kwalifikacje do prowadzenia wczesnego nauczania języka obcego.

W związku z tym, że ostatni warunek spełnia niewielu nauczycieli wychowania przedszkolnego, Minister Edukacji Narodowej wprowadził okres przejściowy. Tym samym nauczyciele mają czas
do 31 sierpnia 2020 r. na zdobycie niezbędnych kwalifikacji do nauczania języka obcego w przedszkolu.

Aby ułatwić nauczycielom spełnienie tego obowiązku, proponujemy – obok zdobywania niezbędnych kwalifikacji – równoległe nabywanie umiejętności językowych razem z dziećmi, realizując Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne dzieci”.

 

PROGRAM  POWSZECHNEJ  DWUJĘZYCZNOŚCI

Claire Selby, światowej sławy lingwistka, jest autorką Programu Powszechnej Dwujęzyczności.

Program ten wykorzystuje naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie równolegle do języka ojczystego.
Poznawanie języka rozwija się w formie spirali językowej – powoli, zaczynając od pojedynczych słówek, prostych zwrotów, zabaw, do coraz większych zasobów językowych. Rozpoznawane i rozumiane w kontekście słowa i zwroty dostosowują wszystko do typowych dla dziecka w danym wieku możliwości i zainteresowań. Wiek od 0 do ok. 6-8 lat jest okresem szczególnej wrażliwości językowej w życiu dziecka i okresem najbardziej korzystnym do rozpoczęcia nauki drugiego języka. W tym wieku dzieci mogą, ucząc się drugiego języka, korzystać ze swoich wrodzonych „zdolności uczenia się języka”, które pozwalają skutecznie opanować ich język pierwszy.

Autorka wykorzystuje w swojej metodzie naturalne dla wieku właściwości i mechanizmy przyswajania wiedzy i rozwijania umiejętności. Nauka tym systemem gwarantuje znakomite rezultaty – pozwala poznawać język poprzez zabawę w sposób możliwie najbardziej efektywny. W Polsce Program Powszechnej Dwujęzyczności wdraża ponad dwieście gmin. Patronem medialnym projektu jest Telewizja Polska, a program edukacyjny na bazie „Baby Beetles” emituje regularnie TVP ABC. Na świecie wdrażany jest w ponad 170 krajach, a w Rosji, Chinach i na Filipinach wchodzi w skład programów edukacyjnych dla dzieci do lat 6.

link do filmiku – Ogólnopolska Konferencja „Innowacyjne przedszkole. Innowacyjna szkoła” pod patronatem MEN. https://www.youtube.com/watch?v=GptnD8R3b2A
 

PROJEKT  UCZYSZ  SIĘ  TY    UCZĘ  SIĘ  JA”

Projekt autorstwa Anny Maciejewskiej oraz Mirosławy Matczak z Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi. Projekt powstał w Wojewódzkim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi. Na podstawie porozumienia z Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w Gorzowie Wlkp. wdrażany będzie w przedszkolach woj. lubuskiego. Pilotaż projektu rozpocznie się w lutym 2016 r. w Przedszkolu Miejskim nr 23 im. „Małego Tygryska Pietrka” w Gorzowie Wlkp.

Cele projektu:

  • promowanie Programu „Dwujęzyczne dzieci” w edukacji przedszkolnej;
  • aktywizowanie środowiska nauczycielskiego i rodzinnego do wczesnego nauczania języka angielskiego;
  • rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prowadzenia zajęć językowych z wykorzystaniem Programu „Dwujęzyczne dzieci”;
  •  przygotowanie nauczycieli nieznających języka angielskiego do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego w zakresie przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym.

Nauczyciele przedszkoli uczestniczący w projekcie objęci zostaną szkoleniem pt. „Nauka języka angielskiego razem z dziećmi
w przedszkolu”.

 

Koordynator projektu: Danuta Turłaj – konsultant WOM-u w Gorzowie Wlkp.

kontakt: tel. 95/7216-118, e-mail: danuta.turlaj@womgorz.edu.pl

Oficjalna strona Programu Dwujęzyczne Dzieci: http://dwujezycznedzieci.pl/

 

 


 
Pracownia Zarządzania Oświatą
 
Pracownia Psychoedukacji i Wychowania
 
Pracownia Doskonalenia Metodycznego
 
Pracownia Technologii Informacyjnych
 
Biblioteka Pedagogiczna
 

Platforma e-learningowa

© 2008 Wojewódzki Ośrodek Metodyczny statystyka Copyryght © 2008
projekt i wykonanie: WebDawid